השגרה שלנו רגועה למדי, והיא בוודאי איננה כוללת זיהוי של תסמיני שבץ מוחי, טיפול בחנק או ביצוע החייאה באדם מחוסר הכרה. בשל כך, רבים כלל אינם מודעים לתסמינים השונים, לאופן שבו ניתן להגיש סיוע במצבי חירום ולכלים שעומדים לרשותנו כדי לעזור למי שנמצא בסכנת חיים. אלא שהידע הזה חיוני מאוד, ואין ספק שעם הכלים הנכונים נוכל כולנו לסייע במקרים כאלה ואחרים. את הכלים הללו תוכלו למצוא גם בדף המידע שלנו, אותו ניתן להדפיס ולקחת לכל מקום, בכל זמן.
על אף שבאופן כללי מדובר בהליך זהה למדי, חשוב לזכור כי ישנם בכל זאת הבדלים מסוימים בין החייאת תינוקות לבין ביצוע פעולות החייאה במבוגרים. כאשר ניצב לפנינו אדם מבוגר הזקוק להחייאה חשוב לבצע את הפעולות הבאות על פי הסדר שבו הן מופיעות.
1 – הבטחת הבטיחות: כדי להימנע מהדבקה אפשרית כדאי להצטייד בכפפות או במסכמה, ככל הניתן. בנוסף יש לפעול להרחקתם של עוברי אורח השוהים במקום, ובוודאי כאשר נשקפת להם סכנה.
2 – בדיקת הכרה: לצורך בחינת השמיעה וההבנה של הפצוע, יש לקרוא בשמו ולעודד תגובה מילולית. במקרה שבו תגובה זו לא מתקבלת, יש לעודד תגובה פיזית, למשל על ידי צביטה עדינה. בהיעדר תגובה ניתן לקבוע כי הפצוע מחוסר הכרה.
3 – בדיקת נשימה: לפני ביצוע כל פעולה אחרת יש לוודא כי הפצוע נושם ולזהות את קצב הנשימות. שמירה על נתיב אוויר פתוח חשובה, ובנוסף מומלץ להקים את רגלי הפצוע לזווית של 30 מעלות. אם במהלך הבדיקה עולה כי הפצוע כלל איננו נושם, יש לבצע שימוש בדפיברילטור.
4 – הזעקת סיוע: יש לפנות למוקד החירום (100) ולמסור את כל הפרטים הנדרשים, לרבות תיאור הסיטואציה ומצבו של הפצוע.
5 – שימוש בדפיברילטור: יש לפנות לעזרתם של אחרים השוהים במקום כדי להביא דפיברילטור להמשך טיפול.
6 – ביצוע עיסויים: יש להשכיב את הפצוע על גבי משטח קשה ויציב, לחשוף את בית החזה ולקבוע באופן מדויק את הנקודה שבה יתבצעו העיסויים, במרכז החזה ובין הפטמות. יש להתייצב בזווית של 90 מעלות מעל הפצוע ולבצע לחיצות מהירות תוך הקפדה על הרפייה מלאה בין לחיצה אחת לאחרת. על הידיים להישאר קרובות אל הגוף במשך כל התהליך, וככלל יש לבצע 100 לחיצות בדקה, בלי הפסקות וללא ביצוע הנשמה.
בשל המבנה הפיזיולוגי השונה, יש להבחין בהבדלים המהותיים בין פעולות ההחייאה כפי שהן מתבצעות בקרב מבוגרים לבין הפעולות המתבצעות כאשר הפצוע הוא תינוק.
1 – מיקום הלחיצות: בניגוד לנקודה שבה נלחץ אצל אדם מבוגר, בקרב תינוקות פעולה זו תתבצע כסנטימטר מתחת לקו הפטמות.
2 – ביצוע הלחיצות: לצורך הלחיצות יש להשתמש בשתי אצבעות, שכן גופו של התינוק קטן משמעותית מגופו של המבוגר.
3 – מספר הלחיצות: בעת ביצוע החייאת תינוקות יבוצעו 120 לחיצות בדקה (במקום 100 בקרב מבוגרים), וזאת תוך הגבהת השכמות (ניתן להגביה את התינוק גם באמצעות היד).
לרוב, חנק מגוף זר נפוץ יותר בקרב תינוקות בשל הנטייה שלהם להכניס חפצים שונים לחלל הפה, ובכלל זה גם חפצים קטנים מאוד. אלא שלמרות שהתופעה נפוצה יותר אצל פעוטות, גם מבוגרים עשויים להתמודד עם מצבי חנק, למשל בשל חסימה של קנה הנשימה על ידי פיסת מזון. גם אצל הקטנים וגם אצל הגדלים, חנק מגוף זר מחייב מענה מדויק מאוד, שכן בהיעדר טיפול נחסם מעבר החמצן אל המוח, מה שעלול להוביל לנזקים משמעותיים מאוד בטווח הארוך.
כאמור, תינוקות חשופים יותר לסכנת החנק, ולכן חשוב להכיר את שיטת הפעולה המרכזית, המורכבת ממספר צעדים:
1 – יש להפוך את התינוק, כך שבטנו תפנה כלפי מטה, ולהצמידו אל האמה. ביד הפנויה יש לטפוח קלות על גבו עד 6 פעמים.
2 – יש להפוך שוב את התינוק, כך שבטנו תפנה כעת כפי מעלה, ולהתחיל בביצועי עיסויי חזה על פי ההסברים שהוצגו קודם לכן, במסגרת סכמת ההחייאה. את העיסויים יש לבצע עד 6 פעמים לכל היותר.
3 – יש לבחון את חלל הפה בניסיון לאתר את הגורם המפריע, ולפנות אותו בעדינות, בלי להכניס את האצבעות עמוק מדי.
כאשר מדובר באדם מבוגר שנחנק, למשל, בשל פיסת מזון התקועה בחלל הפה, ניתן לבצע תמרון היימליך. לביצוע הפעולה יש להשעין את האדם לגופכם, בעמידה, ולעטוף אותו סביב חלל הבטן. עיטוף זה יתבצע בשתי הידיים, באחת מהן יש לסגור את האצבעות לאגרוף תוך הפניית הבוהן מעלה, והיד השנייה מעליה. כאשר הידיים עוטפות את הבטן יש ללחוץ אותן ולהרימן למעלה, ולחזור על לחיצות אלה עד לפליטתו של גורם החנק או עד 10 חזרות. במקרה שבו הפצוע מחוסר הכרה יש לבצע עיסויים על פי ההסבר שהוצג בסכמת ההחייאה.
מצבי עילפון נגרמים משלל סיבות אפשריות, ובאופן כללי מדובר במצב של אובדן הכרה קצר (שניות ספורות לכל היותר) בשל ירידה חדה ופתאומית באספקת החמצן למוח. במקרים אלה יש להימנע משימוש במים או בכל שיטה אחרת שאין לה כל תועלת, ובמקום זאת יש להרים את רגליו של הפצוע, ולהשאירן מעלה כחמש דקות לאחר שהכרתו חזרה. רק לאחר זמן זה יש להציע מים ומזון, ומומלץ שיהיו אלה מים ואוכל מתוקים.
שבץ מוחי הוא לרוב תוצאה של חסימה בכלי הדם או של פיצוץ כלי דם במוח. במקרים אלה ישנה משמעות רבה לזמן הנדרש לצורך אבחון הבעיה והטיפול בה, כאשר האבחון הוא גם הגורם המרכזי שעשוי לעכב את מתן הסיוע. זאת משום שרבים כלל אינם מודעים לתסמינים של שבץ מוחי, ולכן ראשית יש לדעת כיצד לזהות אותם. להלן שלושת התסמינים העיקריים:
1 – חולשה בצד אחד של הגוף וקושי לבצע פעולות בסיסיות בצד זה, כדוגמת תפיסת חפץ או הרמתו.
2 – הפרעות בדיבור והופעתו של קושי ממשי בניסוח משפטים ברורים, כמו גם בלבול ושיבוש של מילים.
3 – עיוות או אסימטריה בפנים.
זיהוי תסמינים אלה, במלואם או בחלקם, מחייב פניה מידית לסיוע רפואי, ולזמן התגובה יש כאמור חשיבות עליונה.
קורס עזרה ראשונה – ידע הוא כוח
היכולת שלנו להגיש סיוע איכותי לאדם בשעת צרה תלויה בידע שלנו, ואין ספק כי הידע, ההכשרה והתרגול המשמעותי הם אלה שיאפשרו לנו להגיב מהר ונכון. תרגול סכמת ההחייאה, הגברת המודעות לתסמינים הנפוצים לשבץ מוחי ולמידת השיטות השונות לטיפול בחנק בקרב תינוקות ומבוגרים, אלה הם הצעדים שיעניקו לנו תחושה של שליטה בכל מצב, מה שיתרום גם למהירות התגובה ולאיכות המענה הניתן בשטח.
ההיכרות עם מגוון מצבים רפואיים ועם הכלים הקיימים להגשת סיוע, היא הנושא המרכזי בכל קורס עזרה ראשונה. משום כך זהו קורס בעל ערך רב למאמנים ולמצילים, לאנשי חינוך וגם להורים שרוצים לדעת כיצד לפעול במצבי חירום שונים שעשויים להופיע גם בבית. בקורס המקיף והיסודי תלמדו את כל מה שאתם באמת צריכים כדי להציל חיים ולסייע לפצועים ולנפגעים.
קורס עזרה ראשונה – תרגול, תרגול ועוד תרגול
כדי שתוכלו לצאת מהקורס לא רק עם ידע אלא גם עם פרקטיקה ומיומנות, קורס עזרה ראשונה מבוסס על תרגול משמעותי ועל ליווי מקצועי של צוות ההדרכה. התרגול מתבצע באמצעות כלים שונים, לרבות בובת אימונים, וזאת כדי לאפשר לכם לשלוט בסכמת ההחייאה, בהגשת עזרה ובטיפול במצבים רפואיים שונים. מי שמעוניין בהשלמת הקורס לצורך הכשרתו כמגיש עזרה ראשונה או במסגרת תפקידו, יידרש אף לבצע קורס ריענון עזרה ראשונה לאחר כשנתיים, ובאופן קבוע. זאת כדי להמשיך ולתרגל את כל אותן פעולות חיוניות, להעשיר את הידע ולאפשר התמודדות טובה יותר בשטח, גם במצבי חירום.
ישנן סיבות חשובות מאוד להשלים קורס עזרה ראשונה, אך ברור לחלוטין היתרון המרכזי שלו. בוגרי הקורס יודעים לספק מענה אמיתי לפצועים בשטח, ובמקרים רבים זהו ידע שעשוי להציל חיים. הטיפול האופטימלי שיינתן לכל אדם – תינוק או מבוגר – הוא טיפול שנשען במידה רבה על הסיוע הראשוני בשטח, על ביצוע פעולות החייאה או על טיפול בחנק בעקבות בליעת חפץ כזה או אחר. הידע שתקבלו במסגרת הקורס יאפשר לכם להישאר תמיד בשליטה, והשליטה תאפשר לכם להגיב ביעילות רבה יותר גם במצבים מעוררי מתח וחרדה.